הקמת אנדרטת

שלום עליכם ופרס על שמו

לגבור על חוסר תשומת לב ראויה כלפי דמותו ויצירתו של שלום עליכם, שמגיע לידי ביטוי בהעדר מהדורה אקדמית מלאה של כתביו, סידור הארכיון שלו, איסוף ביבליוגרפיה מלאה ובדוקה שלו, זהו תהליך מורכב וממשוך. אותו מנסה להתחיל ולזרז איש ציבור ומו"ל מרק זילברקוויט.

הקרנות Heritage Projects Foundation (ארצות הברית) ו Yiddish Culture Preservation Foundation (ישראל), שהוא הקים, עושות יחד עם אוניברסיטת תל אביב מאמצים, שאמורים להביא תוצאות יחסית מהירות בשימור זיכרונו של הסופר הגדול. מדובר בהקמת אנדרטת שלום עליכם בקמפוס אוניברסיטת תל אביב ופרס ספרותי בינלאומי על שמו.

אנדרטה

בהתחלה היה מתוכנן להעמיד בקמפוס אוניברסיטת תל אביב העתק פסל שלום עליכם, שנעשה על ידי פסל יהודי-רוסי נודע יורי צ'רנוב (אופּנדק). הפסל המקורי עומד במוסקבה באזור שנקראה לפעמים "השכונה היהודית", ליד בית הכנסת של פּוליאַקוב שברחוב מאַלאַיה ברונאַיה ומבנה התיאטרון היהודי של שלמה מיכואלס ברחוב בולשאַיה ברונאַיה בו עד לסגירת התיאטרון בשנת 1949 הועלו מחזות שלום עליכם.  

אוניברסיטת תל אביב נבחרה לא במקרה. כאן נמצאים מכון ללשון, ספרות ותרבות יידיש ומוזיאון בו שמור ארכיון שמלמה מיכואלס.

הקמת אנדרטה לשלום עליכם זהו מין אפיגרף לכל הפרויקט של שימור תרבות היידיש ובאותה עת – הענקת כבוד לעברה. מה שנוגע להווה: את אוניברסיטת תל אביב ניתן לראות עתה כאחד המרכזים העיקריים של מחקר והוראת לשון היידיש וספרותה. כאן מתקיימים קורסים להוראת השפה, בתוכם קורס קיץ שנתי עם ועידות מדעיות, הרצאות וקונצרטים אליהם מגיעים אלפי אנשים.  

האנדרטה צריכה להפוך לסמל דומיננטי של המכלול המוקדש למורשת תרבות היידיש ולהמשכה בימינו.

האנדרטה לסופר הדגול צריכה להגיע לידי ביטוי לא רק באופן פיזי – כפסל מברונזה, אלא גם בהנצחת זכרו ויצירתו דרך הכנת ספרי לימוד והפצתם, יצירת תוכניות מדעיות וספרותיות, עריכת מבצעים עם מערכת עידוד. מערכת כזאת אמורה לכלול פרסים שנתיים ומענקים לסופרים הכותבים יצירות מקוריות וכן מלגאות לסטודנטים למחקר החוקרים את יצירתו של שלום עליכם ושל מחברים אחרים, אשר כתבו ביידיש.   

פרס ספרותי על שם שלום עליכם

יש כוונה להקם בנפרד ממלגות הלימוד והמענקים פרס ספרותי בינלאומי על שם שלום עליכם. הפרס יוענק בשלושה תחומים – יצירה ספרותית מקורית, סדרת עבודות עיתונאיות ומחקר ספרות יידיש. לשם כך באוניברסיטת תל אביב יוקמו חברי שופטים מיוחדים על מנת להעריך את העבודות שתוגשנה.